Ons avontuur in Oeganda!

Inburgeringscursus.

Waaaaaaauuuwwwwwww.

We zijn nu al weer een aantal dagen in Oeganda en oh oh, wat moet ik enorm wennen aan dit land.
De cultuur, de mensen, het straatbeeld, de taal. Het is nog zo overweldigend allemaal.
Toen we aankwamen in het huis stond het huilen ons nader dan het lachen. De reis naar het project toe hebben we op straatal zo veel gezien.

De koelkast was leeg, we hadden geen internet, er was niemand om ons te verwelkomen, op het project wist niemand wie we waren. Ik vond het een heftige binnenkomer. De huishoudster Dorothy (ja, we hebben een huishoudster…) die heeft voor ons gelukkig wat rijst gekookt met wat kruiden, zodat we in ieder geval met wat te eten naar bed konden.

De volgende ochtend stond Frank voor de deur. Onze Nederlandse coördinator die ons support in deze zware tijd, haha. Nee. Hij heeft ons het een en ander uitgelegd. Daarna hebben we een kleine rondleiding over het project gekregen en hebben we de directeuren en de headteacher ontmoet. Toen begon het avontuur. Frank zou ons laten zien hoe het openbaar vervoer in Kampala werkt. De eerste keer vond ik dood eng. Op de boda boda (een soort brommer) rij je overal tussendoor met een snelheid die ik niet kan volgen, want bij geen een boda doet de snelheidsmeter het. Ook in de matatu was het even een wennen. Een klein busje, waar zo’n 16 mensen in gepropt worden. De ‘conductor’ hangt uit het raam naar iedereen te zwaaien die eventueel nog in het busje zou passen. De bestuurder toetert en slingert wat af, om maar zo snel mogelijk van A naar B te rijden.

In de stad hebben we geld gepind en hebben we een sim kaart gekregen. We hebben nu een Oegandees nummer, waarmee we overal kunnen bellen en internetten. Toch wel fijn als je zo’n vreemdeling bent in een grote stad.

Vandaag zou de school weer starten na een korte vakantieperiode. Maar hoe Afrikaans, hadden ze toch bedacht dat de eerste schooldag verplaatst zou worden naar dinsdag. Er waren niet genoeg kinderen en ook niet alle leerkrachten waren aanwezig. Oké.. Stonden we met ons goeie gedrag met rugzakje en pen en papier.

Ook zonder Frank durven we nu de stad in. We zijn al twee keer zelf met het openbaar vervoer naar de stad gereden. Te stoer. Ik voel me echt een wereldreiziger. We beginnen al een aantal dingen te herkennen, dus dat gaat helemaal goedkomen.

Sharon vroeg in de matatu aan een vrouw naast haar of we op de goeie weg zaten. Toen we uit de matatu stapte is deze vrouw (Jacky) nog een uur lang met ons meegelopen door de stad, omdat zij het te gevaarlijk vond om ons alleen te laten. Blijkbaar is dit passend voor een groot deel van de Oegandese bevolking, want we waren in Nederland al op zulke taferelen voorbereid.

De wereldreizigers en cultuursnuivers die we zijn, hebben we al een aantal dingen bezocht.

We zijn in de Gaddafi moskee geweest en mochten (moesten) daar ook de islamitische kleding dragen. Niet normaal wat een dik hoofd je van zo’n hoofddoek krijgt. Van binnen hebben we het prachtige gebouw kunnen zien en daarna de stad kunnen bekijken vanuit een hoge toren. Gelukkig was er een gids met ons mee om alles uit te leggen.

Ook zijn we naar de Nakazero Market geweest. Ik heb me nog nooit zo’n vreemdeling gevoeld. Kleine paadjes tussen kraampjes vol met groente en fruit. Mensen schreeuwen Mzungu naar je en proberen hun producten te verkopen. Met de rugtassen op onze buik liepen we over de markt, tot we alles hadden. We kochten 4 appels, 4 aardappels, een avocado, 4 tomaten, uien en paprika voor 14.000 shilling. Dat is 3 euro!!

Vanavond hebben we de handen uit de mouwen gestoken. We wilden zo graag wat doen. We zijn naar de eetzaal gelopen en hebben geholpen met eten serveren voor de kinderen. Bizar. We stonden allebei met onze mond vol tanden om te zien wat de kinderen te eten krijgen en dat ze dit ook twee keer per dag eten. Assnass, de keukenbaas, was ontzettend blij met onze hulp. Fijn dat wij de kinderen hebben gezien, dat de kinderen ons hebben gezien, en dat we eindelijk onze hulp hebben kunnen bieden.

En we hebben apen in onze achtertuin. Jeeeeej!!

Don't forget the pictures!a

http://emmyheidekamp.reismee.nl/fotos/

Reacties

Reacties

Annet

Kind, wat super geweldig.Graag in grote groep eropuit. Kijk wel uit he......groeten van je moeder

Marije

Super leuk om je verhalen zo mee te lezen Ems. Wauw, wat maken jullie een hoop mee zeg. Super vet dat jullie zo mee proberen te doen met het leven daar en dat jullie daar jullie steentje bij kunnen dragen. Geniet!

Marjanne

Super leuk meiden! Je schrijft heel leuk Emmy! Goed bezig meiden, benieuwd naar jullie volgende verhalen.

Liefs Marjanne. (Meenje)

Arianne

Heerlijk om dit te lezen, je schrijft t zo leuk ben benieuwd
naar de rest van jullie avonturen!
Groetjeesss uit Putten ??

Monique takens

Dat klinkt spannend. Ik ben benieuwd, vanaf vrijdag ga ik dit ook meemaken. Wel fijn dat de koelkast al gevuld is????????????. Tot snel!

Michieltje

Hodi Mzungu,

Zo fijn om je eerste echte bericht vanuit je nieuwe thuisbasis te lezen. Jullie huisje ziet er prima uit, goed voor elkaar (gelukkig!). Heerlijk om de foto's te zien (:

Staat het lachen jullie inmiddels nader dan het huilen? Ik hoop het maar. Goed voor jezelf zorgen, dan komt het allemaal goed.

Hierbij ook mijn eerste bericht vanuit mijn nieuwe thuisbasis. Jaja, in de tussentijd ben ik verhuisd en helemaal gesetteld. Verschrikkelijke klus om al die rotzooi naar de vierde verdieping te tillen (5 trappen...). Hoe ik ooit zoveel zooi heb kunnen verzamelen in twee jaar is mij een groot raadsel. Ik heb vijf auto's en twee aanhangwagens kunnen vullen. Ook heb je geluk dat je zo ver weg zit, want het koortslipfeest is weer begonnen. Ik kan niet wachten tot we samen hier een wijntje drinken, maar blijf voorlopig nog maar even daar. Veel te mooie ervaring.

Ik kijk uit naar je volgende verhaal Em. Zo gek dat je zo ver weg bent. Dikke knuffel!
Mies

Bea

Fijn om weer wat van je te lezen, fijn dat het werk met de kinderen nu echt gaat beginnen, geniet er van! En doe vooral voorzichtig samen....

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood